Sidor

onsdag 13 november 2013

Hopplöst ute

Jag kämpar för att hänga med och ha koll men jag får erkänna, jag är hopplöst ute och lika hopplöst oengagerad i frågor som andra verkar brinna för.

Till exempel. Jag vill kunna säga att jag är feminist. Jag vet att det är rätt och i många avseenden (de allra flesta faktiskt) är jag det. Jag blev oerhört tagen och imponerad av Gudrun Schymans tal i Almedalen och jag blir tokarg över våldtäkter. Så arg så att jag inte ens kan kommentera det snyggt.

För alla kommunikatörer och personer som skriver är det nog en liten dold dröm att formulera den där perfekta texten om ett ämne man brinner för eller en fråga som upprör men så snart jag blir arg och upprörd tar det stopp, så någon sådan text kommer inte från mig.

Men nu var det inte det jag skulle skriva om. Det var istället det dåliga samvetet för att jag inte engagerar mig i vissa (eller rättare sagt inga) "snackisar" på nätet. Ta gårdagens stora irritationsmoment, killen som säger att tjejer ska sluta vilja vara smala för det är inte det killar vill ha. Typ.

Just nu rasas det både här och där över hans ord, hans krönika delas och hånas med orden att han är både äcklig och vidrig. I svenskans ledarblogg finns några rader om hans krönika och där återges även några av de hårda orden.

I Nöjesguiden är det en man som är ännu argare och skriver om hur fel ute killen med krönikan är. Och mitt i allt verkar det vara helt ok att ohämmat kommentera och kritisera killens utseende.

Och här sitter jag och fattar noll och inget. Tjej är jag och jag känner mig oerhört dum och korkad som inte förstår vad killens kränkning består i. Jag ser det inte, jag upprörs inte av det. Jag blir snarare upprörd över reaktionerna han får.

Så nu känner jag mig som allt annat än feminist, småskäms och undrar när jag ska bli sådär upplyst som så många andra och reagera på rätt saker.

Inga kommentarer: